سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از بخیل در شگفتم ، به فقرى مى‏شتابد که از آن گریزان است و توانگریى از دستش مى‏رود که آن را خواهان است ، پس در این جهان چون درویشان زید ، و در آن جهان چون توانگران حساب پس دهد ، و از متکبّرى در شگفتم که دیروز نطفه بود و فردا مردار است ، و از کسى در شگفتم که در خدا شک مى‏کند و آفریده‏هاى خدا پیش چشمش آشکار است ، و از کسى در شگفتم که مردن را از یاد برده و مردگان در دیده‏اش پدیدار ، و از کسى در شگفتم که زنده شدن آن جهان را نمى‏پذیرد ، و زنده شدن بار نخستین را مى‏بیند ، و در شگفتم از آن که به آبادانى ناپایدار مى‏پردازد و خانه جاودانه را رها مى‏سازد . [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 88 خرداد 28 , ساعت 5:12 عصر
پنج شنبه 88 خرداد 28 , ساعت 4:4 عصر
امام سجاد (ع) : و سپاس خدای را که ابزار بسط و گشاد را در ( بدن ) ما به هم پیوسته ، و افزارهای قبض و درهم کشیدن را در ( کالبد ) ما قرار داد ( رگ ، پی ، استخوان ، گوشت ، پیه ، خون و سایر اندام را با کیفیت و حرکات مخصوصه در پیکر ما نهاد تا به واسطه آنها اندامها گشاده و درهم شود ، و گفته شده : مراد از بسط و قبض قوه دافعه و ماسکه است که در هر عضوی نهاده شده ، و گفته اند : مراد از آنها شادی و اندوه است ) و ما را از روانهای زندگی بهره مند نمود ( این جمله اشاره است به حدیث جابر از امام محمد باقر - علیه السلام - که فرموده : پنج روح برای مقربین " اولیاء خدا " است : روح قدس که با آن همه چیزها را می دانند ، و روح ایمان که با آن خدا را عبادت و بندگی می نمایند ، و روح قوه که با آن با دشمن جهاد و زد و خورد کرده معاش و زندگانی را آماده می سازند ، و روح شهوة که با آن از طعام و نکاح لذت و بهره می برند ، و روح بدن که با آن به آهستگی و نرمی راه می روند ، و چهار روح برای اصحاب یمین " مؤمنین " است چون روح قدس در ایشان نیست ، و سه روح برای اصحاب شمال " کفار و منافقین " است چون دارای روح ایمان نمی باشند ، و گفته شده : ارواح در فرمایش امام - علیه السلام - : و متعنا بارواح الحیوه جمع روح به فتح را است که به معنی آسایش می باشد یعنی ما را از آسایشهای زندگی بهره مند نمود ) و اندام کردارها را در ما استوار گردانید ، و ما را با روزیهای پاکیزه ( انواع غذاهای حیوانی و نباتی ) پرورش داد ، و به بخشش خود توانگرمان ساخت ، و به نعمت خویش سرمایه ( زندگانی ) به ما بخشید ( این جمله اشاره است به فرمایش خدای تعالی " سوره 53 ، آیه 48 ": وانه هو اغنی و اقنی یعنی و اوست آن که " بندگانش را " بی نیاز کند و سرمایه بخشد )
و الحمد لله الذی رکب فینا الات البسط ، و جعل لنا ادوات القبض ، و متعنا بارواح الحیوة ، و اثبت فینا جوارح الاعمال ، و غذانا بطیبات الرزق ، و اغنانا بفضله ، و اقنانا بمنه .
صحیفه سجادیه

   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ