[ و روایت شده است که امام علیه السلام کمتر به منبر مى‏نشست که پیش از خطبه نگوید : ] مردم از خدا بترسید که هیچ انسانى بیهوده آفریده نگردیده تا به بازى پردازد ، و او را وا ننهاده‏اند تا خود را سرگرم بى‏فایدت سازد ، و دنیایى که خود را در دیده او زیبا داشته جایگزین آخرتى نشود که آن را زشت انگاشته ، و فریفته‏اى که از دنیا به بالاترین مقصود نایل گردیده چون کسى نیست که از آخرت به کمترین نصیب رسیده . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 86 اسفند 28 , ساعت 6:0 عصر
امام علی (ع) : هیچیک از شما نگوید خداوندا به تو پناه می برم از امتحان شدن زیرا هیچکس نیست مگر اینکه امتحانیدارد.  ولیکسیکه می خواهد بخدا پناه ببرد از امتحانات گمراه کننده به خدا پناه برد . زیرا خداوند سبحان می گوید : بدانید که اموال و اولاد شما مایه امتحان شما هستند و معنی این سخن آنستکه خداوند مردم را باموال و اولادشان آزمایش می کند  تا آن کس که از روزیش خشمگین است از آن کس که شاکر و راضیاست شناخته شود هر چند خداوند سبحان از مردم بخودشان آگاهتر است .  ولی این بخاطر آن است که افعالیکه با آن استحقاق ثواب و عقاب پیدا می کنند ظاهر گردد زیرا بعضیاز مردم [ مثلا] پسر را دوست دارند و از دختر متنفرند و بعضی افزایش مال را می خواهند و از نقصان حال ناراحتند . شریف رضیمی گوید : و این از تفاسیر عمیق و پیچیده ایست که از آن حضرت شنیده شده .
و قال [ع ] : لا یقولن احدکم : [[ اللهم انی اعوذ بک من الفتنه ] ] 93 -  لانه لیس احد الا و هو مشتمل علی فتنه ، و لکن من استعاذ فلیستعذ من مضلات الفتن ، فان الله سبحانه یقول :  [[ و اعلموا انما اموالکم و اولادکم فتنه ] ] ، و معنی ذلک انه یختبرهم بالاموال و الاولاد لیتبین الساخط لرزقه ، و الراضی بقسمه ، و ان کان سبحانه اعلم بهم من انفسهم  ولکن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب :لان بعضهم یحب الذکور و یکره الاناث ، و بعضهم یحب تثمیر المال ، و یکره انثلام الحال  قال الرضی : و هذا من غریب ما سمع منه فی التفسیر
نهج البلاغه


لیست کل یادداشت های این وبلاگ