دوشنبه 86 شهریور 26 , ساعت 7:42 عصر
حدیث 31 :
امام علی (ع) : [1] درباره ایمان از آنحضرت سؤال شد در پاسخ فرمود : ایمان برچهار پایه استوار است : [2] بر صبر و یقین و عدالت و جهاد .و صبر بر چهار شعبه تقسیم میشود . [3] بر اشتیاق ،ترس ،زهد و انتظار : [4] کسی که مشتاق بهشت باشد از شهوات و تمایلات سرکش برکنار می رود و آن کس که از آتش جهنم بیمناک باشد از محرمات دوریمی گزیند [5] کسیکه در دنیا زاهد باشد مصیبتها را ناچیز می شمرد . و آن کس که منتظر مرگ باشد برای انجام اعمال نیک سرعت می گیرد . [6] یقین نیز بر چهار قسمت است : بر بینش در هوشیاری و زیرکی[7] رسیدن به دقایق حکمت پندگرفتن از حکمتها و توجه به روش پیشینیان : [8] کسیکه هوشیار و بینا باشد حکمت و دقایق امور برایش روشن می شود و کسیکه دقایق امور و حکمت برایش روشن شد عبرت فرامی گیرد [9] و کسیکه درس عبرت فراگیرد گویا همیشه با گذشتگان بوده است . [10] عدالت نیز چهار شعبه دارد : دقت در فهم غور در علم [11] و دانش قضاوت صحیح و حلم و بردباری ثابت و پا برجا . بنابراین آن کس که خوب بفهمد به اعماق دانش آگاهی پیدا می کند [12] و کسیکه به عمق علم برسد سیراب از سرچشمه احکام باز می گردد . [13] و آن کس که حلم و بردباری داشته باشد در کار خود تفریط و کوتاهی نمی کند و در میان مردم با آبرومندی و ستودگی زندگی خواهد کرد . جهاد نیز چهار شعبه دارد : [14] امر به معروف ، نهی از منکر صدق و راستی در معرکه نبرد [15] و کینه و دشمنی با فاسقان : آن کسیکه امر به معروف کند پشت مؤمنان را محکم کرده [16] و کسیکه نهیا ز منکر نماید بینی کافران را بر خاک مالیده هر کس در معرکه نبرد صادقانه بایستد وظیفه اش را انجام داده [17] و آن کسی که فاسقان را دشمن دارد و بخاطر خدا خشم گیرد خداوند بخاطر او خشم و غضب می کند و او را در روز قیامت خشنود می سازد . [18] کفر نیز بر چهار پایه قرار دارد : دنبال او هام رفتن به گمان کنجکاوی از اسرار 00 [1] جنگ و ستیز با مردم انحراف از حق و پیروی از هوی و هوس : آن کس که به دنبال اوهام و جستجوی اسرار دیگران برود به حق باز نمی گردد [2] و کسی که در اثر جهل به نزاع و ستیز برخیزد همواره از شناخت حق محروم خواهد ماند و کسیکه از راه حق منحرف شود و به دنبال هوسها برود نیکیدر نزد او بد [3] و بدیدر پیش او خوب جلوه می کند و گرفتار مستی گمراهی می گردد [4] و آن کس که به عناد و لجاج پردازد راهها برایش پر از سنگ و ناهموار و کارها بر او سخت و پیچیده می شوند و در تنگنا قرار می گیرد . [5] شک نیز بر چهار شعبه است : بر مراء و جدال ترس تردید [6] و خودباختگی آن کسیکه مجادله و لجاجت در بحث را عادت خویش قرار بدهد هرگز از تاریکی شک به روشنائی یقین گام نمی نهد [7] هر کس از آینده بترسد به قهق را برمی گردد [8] و آن کس که در تردید و دو دلی باشد و نتواند تصمیم بگیرد زیر سم شیطانها له خواهد شد [9] و آن کس که در برابر وسائلیکه هلاکت دنیا و آخرت در آن است خود باخته شود در هر دو جهان هلاک خواهد شد . [10] شریف رضی می گوید : سخن امام [ ع ] هنوز دنباله داشت که ما برای طولانی نشدن و خارج شدن از منظور در این باب [ که جمع آوری سخنان کوتاه امام است ] از بقیه صرف نظر کردیم .
31 - [1] و سئل عن الایمان ، فقال : الایمان علی اربع دعائهم : [2] علی الصبر ، و الیقین ، و العدل ، و الجهاد و الصبر منها علی اربع شعب : [3] علی الشوق ، و الشفق ، و الزهد ، و الترقب : [4] فمن اشتاق الی الجنه سلا عن الشهوات ، و من اشفق من النار اجتنب المحرمات ، [5] و من زهد فی الدنیا استهان بالمصیبات ، و من ارتقب الموت سارع الی الخیرات [6] و الیقین منها علی اربع شعب : علی تبصره الفطنه ، [7] و تاول الحکمه ، و موعظه العبره ، وسنه الاولین [8] فمن تبصر فی الفطنه تبینت له الحکمه ، و من تبینت له الحکمه عرف العبره ، [9] و من عرف العبره فکانما کان فی الاولین [10] و العدل منها علی اربع شعب : علی غائص الفهم ، و غور العلم [11] و زهره الحکم ، و رساخه الحلم ، فمن فهم علم غور العلم ، [12] و من علم غور العلم صدر عن شرائع الحکم ، [13] و من حلم لم یفرط فی امره و عاش فی الناس حمیدا الجهاد منها علی اربع شعب : [14] علی الامر بالمعروف ، و النهی عن النمکر ، و الصدق فی المواطن ، [15] و شنان الفاسقین : فمن امر بالعروف شد ظهور المؤمنین ، [16] و من نهی عن المنکر ارغم انوف الکافرین و من صدق فی المواطن قضی ما علیه ، [17] و من شنی ء الفاسقین و غضب لله ، غضب الله له و ارضاه یوم القیامه [18] و الکفر علی اربع دعائهم : علی التعمق ، [1] و التنازع ، و الزیغ ، و الشقاق : فمن تعمق لم ینب الی الحق ، [2] و من کثر نزاعه بالجهل دام عماه عن الحق ، و من زاغ ساءت عنده الحسنه ، [3] و حسنت عنده السیئه ، و سکر سکر الضلاله ، [4] و من شاق و عرت علیه طرقه ، و اعضل علیه امره ، و ضاق علیه مخرجه [5] و الشک علی اربع شعب : علی التماری ، و الهول ، و التردد ، [6] و الاستسلام : فمن جعل المراء دیدنا ، لم یصبح لیله ، [7] و من هاله ما بین یدیه نکص علی عقبیه ، [8] و من تردد فی الریب ، وطئته سنابک الشیاطین ، [9] و من استسلم لهلکه الدنیا و الاخره هلک فیهما [10] قال الرضی : و بعد هذا کلام ترکنا ذکره خوف الاطاله و الخروج عن الغرض المقصود فی هذا الباب
نهج البلاغه
نوشته شده توسط علی کریمی | نظرات دیگران [ نظر]
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
احادیث نماز
احادیث امام سجاد (ع)
احادیث امام حسین (ع)
احادیث امام حسن (ع)
احادیث حضرت زهرا (س)
احادیث حضرت رسول (ص)
زندگینامه 14 معصوم
حضرت فاطمه(س)
امام باقر(ع)
احادیث امام محمد باقر (ع)
احادیث امام جعفر صادق (ع)
مقام قرآن(دین شناسی)
احادیث امام موسی کاظم (ع)
احادیث امام رضا (ع)
احادیث امام جواد (ع)
[همه عناوین(1518)][عناوین آرشیوشده]
احادیث امام سجاد (ع)
احادیث امام حسین (ع)
احادیث امام حسن (ع)
احادیث حضرت زهرا (س)
احادیث حضرت رسول (ص)
زندگینامه 14 معصوم
حضرت فاطمه(س)
امام باقر(ع)
احادیث امام محمد باقر (ع)
احادیث امام جعفر صادق (ع)
مقام قرآن(دین شناسی)
احادیث امام موسی کاظم (ع)
احادیث امام رضا (ع)
احادیث امام جواد (ع)
[همه عناوین(1518)][عناوین آرشیوشده]