سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل دفتر اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 86 خرداد 8 , ساعت 11:38 صبح

 

روحیه قریش بر اثر شکست در جنک بدر سخت افسرده بود. براى جبران این شکست مادى ومعنوى وبه قصد گرفتن انتقام کشتگان خود، بر آن شد که با ارتشى مجهز ومتشکل از دلاوران ورزیده اکثر قبایل عرب به سوى مدینه حرکت کنند. از این رو عمرو عاص وچند نفر دیگر مامور شدند که قبایل کنانه وثقیف را با خود همراه سازند واز آنان براى جنگ با مسلمانان کمک بگیرند. آنان توانستند سه هزار مرد جنگى براى مقابله با مسلمانان فراهم آورند.

دستگاه اطلاعاتى اسلام، پیامبر را از تصمیم قریش وحرکت آنان براى جنگ با مسلمانان آگاه ساخت. رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم براى مقابله با دشمن شوراى نظامى تشکیل داد واکثریت اعضا نظر دادند که ارتش اسلام از مدینه خارج شود ودر بیرون شهر با دشمن بجنگد. پیامبر پس از اداى نماز جمعه با لشکرى بالغ بر هزار نفر مدینه را به قصد دامنه کوه احد ترک گفت.

صف آرایى دو لشکر در بامداد روز هفتم شوال سال سوم هجرت آغاز شد. ارتش اسلام مکانى را اردوگاه خود قرار داد که از پشت‏به یک مانع وحافظ طبیعى یعنى کوه احد محدود مى‏شد. ولى در وسط کوه بریدگى خاصى بودکه احتمال مى‏رفت دشمن، کوه را دور زند واز وسط آن بریدگى در پشت اردوگاه مسلمانان ظاهر شود. پیامبر براى رفع این خطر عبد الله جبیر را با پنجاه تیر انداز بر روى تپه‏اى مستقر ساخت که از نفوذ دشمن از این راه جلوگیرى کنند وفرمان داد که هیچگاه از این نقطه دور نشوند، حتى اگر مسلمانان پیروز شوند ودشمن پا به فرار بگذارد.

پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم پرچم را به دست مصعب داد زیرا وى از قبیله بنى عبد الدار بود وپرجمدار قریش نیز از این قبیله بود.

جنگ آغاز شد، وبراثر دلاوریهاى مسلمانان ارتش قریش با دادن تلفات زیاد پا به فرار گذارد. تیراندازان بالاى تپه، تصور کردند که دیگر به استقرار آنان بر روى تپه نیازى نیست.ازاین رو، برخلاف دستور پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم، براى جمع آورى غنایم مقر نگهبانى را ترک کردند. خالد بن ولید که جنگاورى شجاع بود از آغاز نبرد مى‏دانست که دهانه این تپه کلید پیروزى است.چند بار خواسته بود که از آنجا به پشت جبهه اسلام نفود کند ولى با تیراندازى نگهبانان روبرو شده، به عقب بازگشته بود. این بار که خالد مقر نگهبانى را خلوت دید با یک حمله توام با غافلگیرى، در پشت‏سر مسلمانان ظاهر شد ومسلمانان غیر مسلح وغفلت زده را از پشت‏سر مورد حمله قرار داد. هرج ومرج عجیبى در میان مسلمانان پدید آمد وارتش فرارى قریش، از این راه مجددا وارد میدان نبرد شد. در این میان مصعب بن عمیر پرچمدار اسلام به وسیله یکى از سربازان دشمن کشته شد وچون صورت مصعب پوشیده بود قاتل او خیال کرد که وى پیامبر اسلام است، لذا فریاد کشید:«الا قد قتل محمد».( هان اى مردم، آگاه باشید که محمد کشته شد). خبر مرگ پیامبر در میان مسلمانان انتشار یافت واکثریت قریب به اتفاق آنان پا به فرار گذاردند، به طورى که در میان میدان جز چند نفر انگشت‏شمار باقى نماندند.

ابن هشام، سیره نویس بزرگ اسلام، چنین مى‏نویسد:

انس بن نضر عموى انس بن مالک مى‏گوید:موقعى که ارتش اسلام تحت فشار قرار گرفت وخبر مرگ پیامبر منتشر شد، بیشتر مسلمانان به فکر نجات جان خود افتادند وهر کس به گوشه‏اى پناه برد. وى مى‏گوید: دیدم که دسته‏اى از مهاجر وانصار، که در بین آنان عمر خطاب وطلحه وعبید الله بودند، در گوشه‏اى نشسته‏اند ودر فکر نجات خود هستند. من با لحن اعتراض آمیزى به آنان گفتم: چرا اینجا نشسته‏اید؟در جواب گفتند:پیامبر کشته شده است ودیگر نبرد فایده ندارد.من به آنها گفتم: اگر پیامبر کشته شده دیگر زندگى سودى ندارد; برخیزید ودر آن راهى که او کشته شد شما هم شهید شوید; واگر محمد کشته شد خداى او زنده است.وى مى‏افزاید که:من دیدم سخنانم در آنها تاثیر ندارد; خوددست‏به سلاح بردم ومشغول نبرد شدم. (1)

ابن هشام مى‏گوید:انس در این نبرد هفتاد زخم برداشت ونعش او را جز خواهر او کسى دیگر نشناخت. گروهى از مسلمانان به قدرى افسرده بودند که براى نجات خود نقشه مى‏کشیدندکه چگونه به عبد الله بن ابى منافق متوسل شوند تا از ابوسفیان براى آنها امان بگیرد! گروهى نیز به کوه پناه بردند. (2)

ابن ابى الحدید مى‏نویسد:

شخصى در بغداد در سال 608 ه. ق. کتاب مغازى واقدى را نزد دانشمند بزرگ محمد بن معد علوى درس مى‏گرفت ومن نیز یک روز در آن مجلس درس شرکت کردم.هنگامى که مطلب به اینجا رسید که محمد بن مسلمة، که صریحا نقل مى‏کند که در روز احد با چشمهاى خود دیده است که مسلمانان از کوه بالا مى‏رفتند وپیامبر آنان را به نامهایشان صدا مى‏زد ومى‏فرمود:«الی یا فلان، الی یا فلان( به سوى من بیا اى فلان) ولى هیچ کس به نداى رسول خدا جواب مثبت نمى‏داد، استاد به من گفت که منظور از فلان همان کسانى هستند که پس از پیامبر مقام ومنصب به دست آوردند وراوى، از ترس، از تصریح به نامهاى آنان خوددارى کرده است وصریحا نخواسته است اسم آنان را بیاورد. (3)

فداکارى نشانه ایمان به هدف

جانبازى وفداکارى نشانه ایمان به هدف است وپیوسته مى‏توان با میزان فداکارى اندازه ایمان واعتقاد انسان را به هدف تعیین کرد. درحقیقت عالیترین محک وصحیحترین مقیاس براى شناسایى میزان اعتقاد یک فرد، میزان گذشت او در راه هدف است.قرآن این حقیقت را در یکى از آیات خود به این صورت بیان کرده است.

انما المؤمنون الذین آمنوا بالله و رسوله ثم لم یرتابوا و جاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل الله اولئک هم الصادقون .(حجرات:15)

افراد با ایمان کسانى هستند که به خدا ورسول او ایمان آوردند ودر ایمان خود شک وتردید نداشتند ودر راه خدا با اموال وجانهاى خود جهاد کردند. حقا که آنان در ادعاى خود راستگویانند.

جنگ احد بهترین محک براى شناختن مؤمن از غیر مؤمن وعالیترین مقیاس براى تعیین میزان ایمان بسیارى از مدعیان ایمان بود.فرار گروهى ازمسلمانان در این جنگ چنان تاثر انگیز بود که زنان مسلمان، که در پى فرزندان خود به صحنه جنگ آمده بودند وگاهى مجروحان را پرستارى مى‏کردند وتشنگان را آب مى‏دادند، مجبور شدند که از وجود پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم دفاع کنند.هنگامى که زنى به نام نسیبه فرار مدعیان ایمان را مشاهده کرد شمشیرى به دست گرفت واز رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم دفاع کرد. وقتى پیامبر جانبازى این زن را در برابر فرار دیگران مشاهده کرد جمله تاریخى خود را در باره این زن فداکار بیان کرد وفرمود:«مقام نسیة بنت کعب خیر من مقام فلان و فلان‏»( مقام نسیبه دختر کعب از مقام فلان وفلان بالاتر است) ابن ابى الحدید مى‏گوید: راوى به پیامبر خیانت کرده، نام افرادى را که پیامبر صریحا فرموده، نیاورده است. (4)

در برابر این افراد، تاریخ به ایثار افسرى اعتراف مى‏کند که در تمام تاریخ اسلام نمونه فداکارى است وپیروزى مجدد مسلمانان در نبرد احد معلول جانبازى اوست. این افسر ارشد، این فداکار واقعى، مولاى متقیان وامیر مؤمنان، على علیه السلام است. علت فرار قریش در آغاز نبرد این بود که پرچمداران نه گانه آنان یکى پس از دیگرى به وسیله حضرت على علیه السلام از پاى در آمدند وبالنتیجه رعب شدیدى در دل قریش افتاد که تاب وتوقف واستقامت را از آنان سلب نمود. (5)

شرح فداکارى امام علیه السلام

نویسندگان معاصر مصرى که وقایع اسلام را تحلیل کرده‏اند حق حضرت على علیه السلام را چنانکه شایسته مقام اوست ویا لااقل به نحوى که در تواریخ ضبط شده است ادا نکرده‏اند وفداکارى امیر مؤمنان را در ردیف دیگران قرار داده‏اند.ازاین رو لازم مى‏دانیم اجمالى از فداکاریهاى آن حضرت را از منابع خودشان در اینجا منعکس سازیم.

1- ابن اثیر در تاریخ خود (6) مى نویسد:

پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم از هر طرف مورد هجوم دسته‏هایى از لشکر قریش قرار گرفت. هر دسته‏اى که به آن حضرت حمله مى‏آوردند حضرت على علیه السلام به فرمان پیامبر به آنها حمله مى‏برد وبا کشتن بعضى از آنها موجبات تفرقشان را فراهم مى‏کرد واین جریان چند بار در احد تکرار شد.به پاس این فداکارى، امین وحى نازل شد وایثار حضرت على را نزد پیامبر ستود وگفت: این نهایت فداکارى است که او از خود نشان مى‏دهد. رسول خدا امین وحى را تصدیق کرد وگفت:«من از على واو از من است‏» سپس ندایى در میدان شنیده شد که مضمون آن چنین بود:

«لاسیف الا ذوالفقار، ولا فتى الا علی‏».

شمشیرى چون ذوالفقار وجوانمردى همچون على نیست.

ابن ابى الحدید جریان را تا حدى مشروحتر نقل کرده، مى‏گوید:

دسته‏اى که براى کشتن پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم هجوم مى‏آوردند پنجاه نفر بودند وعلى علیه السلام در حالى که پیاده بود آنها را متفرق مى‏ساخت.

سپس جریان نزول جبرئیل را نقل کرده، مى‏گوید:

علاوه بر این مطلب که از نظر تاریخ مسلم است، من در برخى از نسخه‏هاى کتاب «غزوات‏» محمد بن اسحاق جریان آمدن جبرئیل را دیده‏ام. حتى روزى از استاد خود عبد الوهاب سکینه از صحت آن پرسیدم. وى گفت صحیح است. من به او گفتم چرا این خبر صحیح را مؤلفان صحاح ششگانه ننوشته‏اند؟ وى در پاسخ گفت: خیلى از روایات صحیح داریم که نویسندگان صحاح از درج آن غفلت ورزیده‏اند! (7)

2- در سخنرانى مشروحى که امیر مؤمنان براى «راس الیهود» در محضر گروهى از اصحاب خود ایراد فرمود به فداکارى خود چنین اشاره مى‏فرماید:

هنگامى که ارتش قریش سیل آسا بر ما حمله کرد، انصار ومهاجرین راه خانه خود گرفتند. من با وجود هفتاد زخم از آن حضرت دفاع کردم.

سپس آن حضرت قبا را به کنار زد ودست روى مواضع زخم، که نشانه‏هاى آنها باقى بود، کشید. حتى به نقل «خصال‏» صدوق، حضرت على علیه السلام در دفاع از وجود پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم به قدرى پافشارى وفداکارى کرد که شمشیر او شکست وپیامبر شمشیر خود را که ذوالفقار بود به وى مرحمت نمود تا به وسیله آن به جهاد خود در راه خدا ادامه دهد. (8)

3- ابن ابى الحدید مى‏نویسد:

هنگامى که غالب یاران پیامبر پا به فرار نهادند فشار حمله دشمن به سوى آن حضرت بالا گرفت. دسته‏اى از قبیله بنى کنانه وگروهى از قبیله بنى عبد مناف که در میان آنان چهار قهرمان نامور بود به سوى پیامبر هجوم آوردند. در این هنگام حضرت على پروانه‏وار گرد وجود پیامبر مى‏گشت واز نزدیک شدن دشمن به او جلوگیرى مى‏کرد. گروهى که تعداد آنان از پنجاه نفر تجاوز مى‏کرد قصد جان پیامبر کردند وتنها حملات آتشین حضرت على بود که آنان را متفرق مى‏کرد. اما آنان باز در نقطه‏اى گرد مى‏آمدند وحمله خود را از سر مى‏گرفتند. در این حملات، آن چهار قهرمان وده نفر دیگر که اسامى آنان را تاریخ مشخص نکرده است کشته شدند. جبرئیل این فداکارى حضرت على علیه السلام را به پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم تبریک گفت وپیامبر فرمود: «على از من و من از او هستم‏».

4- در صحنه جنگهاى گذشته پرچمدار از موقعیت‏بسیار بزرگى برخوردار بوده وپیوسته پرچم به دست افراد دلیر وتوانا واگذار مى‏شده است.پایدارى پرچمدار موجب دلگرمى جنگجویان دیگر بود وبراى جلوگیرى از ضربه روحى به سربازان چند نفر به عنوان پرچمدار تعیین مى‏شد تا اگر یکى کشته شود دیگرى پرچم را به دست‏بگیرد.

قریش از شجاعت ودلاورى مسلمانان در نبرد بدر آگاه بود. از این رو، تعداد زیادى از دلاوران خود را به عنوان حامل پرچم معین کرده بود. نخستین کسى که مسئولیت پرچمدارى قریش را به عهده داشت طلحة بن طلیحه بود. وى نخستین کسى بود که با ضربات حضرت على علیه السلام از پاى در آمد. پس از قتل او پرچم قریش را افراد زیر به نوبت‏به دست گرفتند وهمگى با ضربات حضرت على علیه السلام از پاى در آمدند:سعید بن طلحه، عثمان بن طلحه، شافع بن طلحه، حارث بن ابى طلحه، عزیز بن عثمان، عبد الله بن جمیله، ارطاة بن شراحبیل، صواب.

با کشته شدن این افراد، سپاه قریش پا به فرار گذارد واز این راه نخستین پیروزى مسلمانان با فداکارى حضرت على علیه السلام به دست آمد. (9)

مرحوم مفید در ارشاد از امام صادق علیه السلام نقل مى‏کند که پرچمداران قریش نه نفر بودند وهمگى، یکى پس از دیگرى، به دست‏حضرت على علیه السلام از پاى در آمدند.

ابن هشام در سیره خود علاوه بر این افراد از افراد دیگرى نام مى‏برد که در حمله نخست‏با ضربات على علیه السلام از پاى در آمدند. (10)

منبع:

http://www.hawzah.net/Per/E/do.asp?a=EACFE1.htm



لیست کل یادداشت های این وبلاگ